top of page
  • jokulata5

Eger


Ha ennyire nem is mennék vissza az időben, azért az elmúlt hét péntekéig mindenképp.

Szeptember 17-re hirdette az egri Gárdonyi Géza Színház a Költészet napi versenyének - gálával egybekötött - eredményhirdetését, jutalmazását. A "Vers otthonról" egy igazán remek kezdeményezés, megérdemli a hírverést!




Életre szóló élmény volt - legyen is bármely, az öt kategória helyezettje is az ember/ke!

A kultúréhség csillapítása mellett a cukrászati remekekre valamint a harangöntéssel való ismerkedésre is sor került. Íme egy-egy válogatás ezekből!

Aztán persze Petőfi 1844. februárjában keltezett és azóta megzenésített sorait is tekinthetjük egyféle programajánlónak.


Hogy kapcsolódik-e az egy otthon töltött estéjét bemutató költeménye a fentihez, arról nincs tudomásom, viszont szemet-fület gyönyörködtető soraival belopta magát a szívembe családjáról írt soraival.

Petőfi Sándor: Egy estém otthon


Borozgatánk apámmal; Ivott a jó öreg, S a kedvemért ez egyszer – Az isten áldja meg! Soká nem voltam otthon, Oly rég nem láta már, Úgy megvénült azóta – Hja, az idő lejár.

Beszéltünk erről, arról, Amint nyelvünkre jött; Még a szinészetről is Sok más egyéb között.

Szemében „mesterségem” Most is nagy szálka még; Előitéletét az Évek nem szünteték.

„No csak hitvány egy élet Az a komédia!” Fülemnek ily dicsérést Kellett hallgatnia.

„Tudom, sokat koplaltál, Mutatja is szined. Szeretném látni egyszer, Mint hánysz bukfenceket.”

Én műértő beszédit Mosolygva hallgatám; De ő makacs fej! föl nem Világosíthatám.

Továbbá elszavaltam Egy bordalom neki; S nagyon, nagyon örültem, Hogy megnevetteti.

De ő nem tartja nagyra, Hogy költő-fia van; Előtte minden ilyes Dolog haszontalan.

Nem is lehet csodálni! Csak húsvágáshoz ért; Nem sok hajszála hullt ki A tudományokért.

Utóbb, midőn a bornak Edénye kiürűlt, Én írogatni kezdtem, Ő meg nyugonni dűlt.

De ekkor száz kérdéssel Állott elő anyám; Felelnem kelle – hát az Irást abban hagyám.

És vége-hossza nem lett Kérdezgetésinek; De nekem e kérdések Olyan jól estenek,

Mert mindenik tükör volt, Ahonnan láthatám: Hogy a földön nekem van Legszeretőbb anyám! (Dunavecse, 1844. április.)


Apropó! És ez a változat ismerős?




2021.09.21.


4 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page